Rabu, 27 Jun 2012

Anak Patung Vs Adikku


Anak Patung Vs Adikku

Kisah ini menceritakan tentang aku dan anak patung. 2 tahun selepas adikku meninggal dunia ibuku pun melahirkan adikku yang ke 2, seorang permpuan. Kanak-kanak seusia 5 tahun seperti aku tidak mengerti lagi siapa itu adik. Aku umpamakan adikku seperti anak patung mainanku juga, apa yang ibuku lakukan pada adikku aku pun lakukan pada anak patung mainanku. Cuma ibuku hanya ada satu dan aku ada beberapa anak patung mainan . Aku tidurkannya diatas tilam, aku selimutkan sepertimana ibu menidurkan adikku, aku mandikan, aku suapkan dan berbagai-bagai lagi. Itulah duniaku ketika itu seorang kakak dan kanak-kanak seusia 5 tahun. 5 tahun selepas itu ibuku pun melahirkan adikku yang ketiga, seorang lelaki. Ketika ini aku sudah cerdik dan memahami apa itu kelahiran dan adik. Kali ini aku lakukan pada adik ku apa yang aku lakukan pada anak patungkudulu. Kali ini aku sudah jadi seorang  kakak yang cerdik. Jiran-jiran yang datang melawat adikku aku hidangkan makanan dan minuman. Aku jaga adikku. Kadang-kadang aku curi-curi juga angkat adikku tanpa pengetahuan ibuku. Kini adik-adikku sudah berumahtangga dan mempunyai keluarga sendiri.

Catatan Ekha 68
271229 JUN 12

0 ulasan:

 

Blog Template by YummyLolly.com