Isnin, 16 Julai 2012

Pahit Manis

Masuk kawasan larangan
 
Walaupun aku dah kawin, tapi aku masih duduk di berek bujang ku di Jalan Serawak. Kebetulan waktu itu penghuni lain sudah tamat kursus di Sekolah Semboyan. Jawabnya tinggallah aku sorang-sorang dirumah tu. Maka aku pun helo suamiku untuk datang kerumah dan tidur kat situ. Walaupun perbuatan tu salah tapi aku buat juga.

Mungkin ada orang perasan, nampak orang lelaki masuk rumah pranita dia pun bagi tahu RQ MSS Sg Besi. Mereka pun datang kerumahku. Dah orang buat salah, pandai-pandai lah jawab. Aku sorokkan kasut suamiku agar mereka tidak perasan. Mereka pun tanya betul ke ada orang laki masuk, aku jawab lah tak ada. Nak mampus kalau kata ada.

Ular masuk rumah

Ini cerita lain pula, rumah yang aku duduk tu kebetulan dimasuki ular. Dia duduk atas almari 
lauk didapur. Suami ku ada mendengar bunyi yang mencurigakan. Suamiku pun cuba selongkar atas almari tersebut, maka dengan tak disangka-sangka dia nampak ular melingkar diatas almari tersebut. Aku pun panggil jiran-jiranku untuk menghalaunya.Alhamdulillah ular itu selamat dihapuskan

Angkut air dari lori

Bekalan air sering tergaggu di kawasan penempatan kami di Kem Sungai Besi. Lori bekalan air datang waktu kami kerja. Kalau kebetulan kami balik lori ada lagi, dapatlah kami angkut air untuk kegunaan kami seisi rumah.Kalau tak sempat jawabnya kena tadah dan buka kepala paip dibelakang rumah kami.Oleh kerana aku dan kawan-kawan lain masih bujang, aku dan dia pun basuh baju dirumah sanak saudara yang berhampiran. Kebetulan Bik Fadilah duduk di Bandar Tun Razak, jadi rumah dia lah sasaran ku setiap hujung minggu. Terima kasih Bibik sekeluarga kerana banyak bantu sewaktu aku duduk di Sungai Besi dulu.

Kena kunci dari dalam


Suatu  hari aku dan kawan serumah ku keluar hujung minggu, kebetulan rakan kongsiku yang seorang lagi dia bekerja.Kami keluar tanpa beritahu dia.Sebab sebelum tu dia telah keluar dulu jalan-jalan dengan tunangan nya. Kami tak marah pun.Tapi bila tiba masa kami keluar dia marah dan mengunci rumah hingga kami terpaksa duduk dirumah kawan yang berhampiran.

Lucu juga kenangkan peristiwa dulu-dulu. Yang baik jadikan tauladan yang buruk jadikan sempadan.....

Kak Zie..... Kak Leha...... Kak Niah......
Semoga kaurang berbahagia selalu disamping keluarga tercinta
Catatan Ekha 68
161620 Jul 12


0 ulasan:

 

Blog Template by YummyLolly.com