Isnin, 2 Julai 2012

Kisah Aku Puasa

Kisah Aku Puasa

Bulan Ramadhan adalah bulan yang dinanti-nantikan kedatangannya oleh semua orang Islam. Pada bulan tersebut tersembunyi beribu-ribu keberkatan, kerahmatan dan pengampunan . Inilah masanya untuk kita meraih, mengutip, mengumpul, mengaut dan macam-macam lagi untuk mendapatkan dan memiliki segala macam khazanah yang ada padanya. Peluang ini hanya didapti dibulan Ramadhan sahaja. Tidak mungkin kita menemui khazanan ini dibulan-bulan yang lain. Selagi peluang masih ada sama-samalah kita mengimarahkan bulan Ramadhan ini dengan amal makruf dan meninggalkan yang mungkar.

Sejak seawal usia kanak-kanak aku mula belajar puasa. Lebih tepat dan mudah Puasa Yang Yok (pagi-pagi buka periuk) Walaupun aku tidak tahu apa itu puasa dan kenapa di wajibkan berpuasa, tapi mengikut kata ibuku kita tak boleh makan waktu siang dan hanya dibolehkan makan pada waktu malam. Aku pun berpuasa yang termampu aku lakukan. Bertambah usia maka bertambahlah pengetahuan ku tentang puasa ini. Pada peringkat permulaan sekolah aku puasa masa disekolah, tapi bila aku balik kerumah ada juga curi-curi minum waktu tengahari kerana waktu itulah yang mencabar keimanan mereka yang puasa. Hal ini tidak berterusan kerana dengan keberkatan yang ada pada bulan Ramadhan ini secara sendiri kelaparan dan keletihan ini tidak dapat dirasai. Itulah hikmahnya Allah perintahkan kita puasa dibulan Ramadhan ini.

Bagi mereka yang tidak beriman kepada  Allah, mereka merasakan bulan ini adalah satu penyiksaan dan meletihkan kerana banyak pantang larang yang tidak boleh dilakukan. Berbeza dengan mereka yang beriman segala tegahan itu dihadapi dengan tenang dan diiringi dengan kesabaran. Insya Allah balasannya pasti akan kita nikmati jua akhirnya.

Waktu berbuka adalah waktu yang ditunggu-tunggu, kerana kita boleh makan setelah seharian kita menahan lapar dan dahaga. Dizaman kanak-kanakku sementara menunggu waktu berbuka ibuku menyuruh aku main buaian dibawah pokok yang memang dibuat oleh bapaku, untuk mengelakkan aku mengacau ibuku membuat persiapan untuk berbuka aku pun disuruh main daripada duduk menghadap makanan yang disediakan, bukan boleh makan lagi kata ibuku. Yang aku perasan waktu berbuka ibuku mesti masak bubur nasi dan sayur goreng untuk menggantikan nasi. Menu ini masih diamalkan sehingga kini. Tapi ada juga ibuku masak nasi biasa kerana perubahan selera di usia begini. Aku cuba juga mengikut menu ini tapi anak-anakku tidak menggemarinya. Aku buat sekadar untuk melepaskan keinginanku sahaja. Lain orang lain citarasanya.

Kesahku berpuasa dizaman sekolah menengah, aku ni pelajar sekolah aliran agama, yang lebih dikenali dengan Sekolah Pondok. Bagi pelajar lelaki memang mereka duduk dipondok-pondok kecil, bagi pelajar wanita pula duduk diasrama panjang. Sekolah ini tiada disediakan makanan. Setiap pelajar kena masak sendiri, termasuklah diriku.Bila tiba bulan puasa kami berkongsi makan masa buka dan sahur. Ini lebih meriah dari makan sendiri-sendiri.Tradisi ini berlaku sampailah aku tamat belajar disekolah tersebut.

Pada ketika ini juga kami berlumba-lumba untuk menamatkan 30 juzuk Al-quran (tadarus).Juga tidak lupa untuk berterawih , sebelum aku memasuki sekolah pondok ini seingat aku tak pernah untuk solat teraweh, cuma bapaku sahaja yang pergi sembahyang teraweh disurau.Sekali-sekala mereka akan membawa makanan untuk morey selepas selesai solat teraweh. Biasanya pada masa ini orang-orang muda akan main bedok sambil makan-makan untuk menghilangkan kepenatan teraweh tadi. Diasrama kami diwajibkan teraweh bersama-sama  yang diimami oleh isteri Pengetua sekolah tersebut.Mereka yang lebih senior bergilir-gilir menjadi bilal solat teraweh, tidak ketinggalan diriku pun terlibat sama. Sememangnya Ramadhan ini sangat menyeronokkan dan kalau boleh biar berterusan anpa timbul bulan-bulanyang lain.

Tradisi budak kampong bila Ramadhan hampir pergi, Syawal kan tiba, mereka mula buat meriam dari berbagai-bagai bahan. Yang mashur guna batang kelapa. Bila dah tiba waktu berbuka mereka pun mula berdentam dentum bunyinya bagi memeriahkan suasana kampong. Anihnya masa tu tak ada pula yang putus jari sana sini. Pelbagai golongan mereka main meriam, dari golongan bapa-bapa hingga anak-anak. Mereka main ikut peraturan dan diawasi oleh golongan dewasa. Tapi aku Cuma dengar sahajalah bunyi meriam tu sebab aku tak ada kawan nak nengok, sebab mereka biasanya buat disurau. Sekarang sungguh berbeza dengan dahulu,mercun pula yang memeriahkan suasana malam. Yang tak sedapnya baru hari puasa pertama dah ada mangsa yang putus jari kena mercun. Mercun ini juga mengganggu jemaah masjid dan surau kerana ada anak-anak yang bermain waktu solat dilaksanakan.

Catatan Ekha 68 
022142 JUL 2012

0 ulasan:

 

Blog Template by YummyLolly.com