Isnin, 16 Julai 2012

Pilihan Kerjaya

Aku tidah memilih dalam kerjaya yang bakal ku ceburi nanti. Lepas tamat peperiksaan STPM 87, aku pun mula mengisi borang-borang untuk kerja. Rakan sekolahku mencadangkan untuk masuk tentera (KAGAT). Aku pun ikut katanya, sebab ramai lagi rakan-rakan lain yang berbuat demikian.

Pendik cerita kami dipilih untuk menghadiri temuduga awal di 2 RAMD Kem Sg Ara. Kami pergi bersama ramai-ramai rombongan naik keretapi dari Tapah. Dapat waren keretapi kami. Sebelum tu kami berkumpul dirumah salah seorang kawanku Khusairi Hasyim di Cenderong Balai .Pendik cerita lagi, kami lulus dan tunggu surat untuk panggilan latihan (Rekrut).

Mach 88 dapat surat lagi dan diterima untuk menjalani latihan rekrut selama 6 bulan di STPM Ulu Tiram Johor. Kami pun sekali lagi berkeretapi menuju ke selatan tanah air untuk menyahut cabaran jadi askar. Pejam celik pejam celik 6 bulan pun berlalu sudah. Di hari perbarisan tamat latihan ibubapaku datang, aku tak tau mereka ini akan datang juga. Seronok lah aku, walaupun dengan wajah yang gelap ada lagi mereka yang sudi nak tengokkan.

Habis latihan aku cuti 2 minggu balik kampung. Habis cuti lapur balik kat STPM. Masa ni dah bukan rekrut lagi tau. Kami pun dipakaikan pangkat koperal dan ditentukan pasukan-pasukan yang akan ditugaskan nanti. Pendik cerita aku dapat unit 75 Wksp Div, Kem Sg Besi.

Tibalah saat untuk berpisah, sekali lagi kami naik keretapi, untuk ke pasukan masing-masing.  Kalau tak masuk tentera mungkin aku tak merasa naik keretapi pakai waren. Nak rasa, masuklah tentera. Sampai destinasinya aku pun berpisah dengan kawan-kawan yang lain kerana penempatan kami tidak sama. Namun aku bersama 3 lagi kawan ku ditempatkan di Kem yang sama dan berlainan pasukan. Pendik cerita kami duduk 1 enek (rumah bujang) di Kuates Jalan Serawak.




Catatan Ekha 68
161021 Jul 12

0 ulasan:

 

Blog Template by YummyLolly.com